Emigratie

Gaat u langer dan 8 maanden in het buitenland wonen? Dan moet u dit melden bij de gemeente waar u ingeschreven staat. Dit kan vanaf 5 dagen voor uw vertrek. Uw verhuizing wordt verwerkt in de Basisregistratie Personen (BRP). In de aangifte geeft u aan dat u vertrekt, in welk land u verblijft en wat uw eerste adres in dat land is.

Verblijft u minder dan 8 maanden in het buitenland? Dan kunt u de verhuizing melden, maar het hoeft niet.

Afspraak maken

Het is tijdelijk alleen mogelijk telefonisch een afspraak te maken. Bel tijdens openingstijden telefoonnummer 0226 - 33 44 33 voor het maken van een afspraak.

Voorwaarden

Als iedereen van hetzelfde adres naar het buitenland verhuist, kunt u de melding schriftelijk doen. Dit kan gedaan worden door:

  • Uzelf, als u 16 jaar of ouder bent;
  • Door ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen;
  • Samenwonende echtgenoten en geregistreerde partners voor elkaar;
  • Samenwonende ouders en meerderjarige kinderen voor elkaar.

Blijven er mensen op uw huidige adres in Nederland achter? Dan moeten de mensen die naar het buitenland verhuizen zich persoonlijk melden bij de gemeente. Dit geldt ook voor minderjarigen. Aangifte van vertrek door een gemachtigde is niet mogelijk.
 

Kosten

Het doorgeven van een emigratie is gratis.
 

Aanvraag

U doet de melding bij de gemeente, binnen 5 dagen voor uw vertrek. Maak online een afspraak en kies voor 'Verhuizing of emigratie'. Als u geen aangifte doet van emigratie, kan de gemeente u een boete opleggen. In uw schriftelijke verklaring moet staan:

  • In welk land u zult verblijven;
  • Wat uw eerste adres is (met plaatsnaam);
  • De datum waarop u verhuist.

Daarnaast moet een geldig legitimatiebewijs worden overgelegd.
 

Bewijs van uitschrijving

Als u naar het buitenland verhuist, moet u soms aantonen dat u bent uitgeschreven uit Nederland. Er zijn verschillende mogelijkheden, maar niet elke instantie accepteert elk type document. Informeer hiernaar bij de instantie die het bewijs van u wil hebben. Dit zijn de mogelijkheden:

  • Maximaal 5 dagen van tevoren komt u persoonlijk naar het gemeentehuis om uw vertrek door te geven. U krijgt dan direct een bewijs van uitschrijving mee.
  • Vraag een uittreksel uit de Registratie Niet-Ingeschreven aan. Dit kan bij de volgende gemeenten: Alkmaar, Almelo, Amsterdam, Breda, Den Haag, Doetinchem, Eindhoven, Goes, Groningen, Heerlen, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Terneuzen, Utrecht, Venlo, Westland of Zwolle. U hoeft niet in 1 van deze gemeenten gewoond te hebben. Bij sommige gemeenten, zoals Amsterdam en Utrecht, hoeft u niet persoonlijk langs te komen. U kunt dan het uittreksel online of per post aanvragen.

Relevante links