Andere opzet ervaringsonderzoek Wmo

De gemeenten Heerhugowaard en Langedijk gaan het ervaringsonderzoek onder Wmo-cliënten anders opzetten, met als doel om beter en sneller inzicht te krijgen in de klantervaringen en zo ook sneller en beter aanpassingen door te voeren in de dienstverlening. Vanaf nu gaat niet meer gewerkt worden met schriftelijke enquêtes, maar met telefonische interviews.

Op 19 oktober start het ervaringsonderzoek over het jaar 2020. Er worden in twee maanden tijd ongeveer 350 Wmo- en 50 Jeugdzorg-cliënten gebeld en gevraagd naar de ervaringen over het contact met de gemeente, de ontvangen zorg en in hoeverre de Wmo-ondersteuning bijdraagt aan het zelfstandig kunnen leven en meedoen aan de samenleving. Tegelijk worden ook vragen meegenomen over de impact van het coronavirus. De antwoorden worden anoniem verwerkt.

Vanaf 2021 gaat er ‘continue’ ervaringsonderzoek plaatsvinden. Dat betekent dat het hele jaar door, op bepaalde momenten gedurende het (aanvraag)proces, cliënten gericht enkele vragen voorgelegd krijgen. Hierdoor is er sneller zicht op trends, kan er eerder bijgestuurd worden en wordt meer duidelijk over de feitelijk ingezette zorg en de effectiviteit ervan.