Nieuwe dienst Mijn Halte Werk

Donderdagmiddag 6 april jl. gaf Elly Konijn, medebestuurder van Halte Werk en wethouder in Alkmaar (D66), officieel het startsein voor de nieuwe digitale dienst ‘Mijn Halte Werk’ vanuit de Bibliotheek Kennemerwaard.

Mijn Halte Werk geeft klanten inzicht in welke informatie Halte Werk van hen heeft. Ook kunnen zij hun zaken nu zelf online regelen. De nieuwe service ging live met een druk op de knop van de website van Halte Werk en het in ontvangst nemen van een symbolisch Mijn Halte Werk-DigiD-bord. Elly Konijn ontving het bord uit handen van Irene Makelaar, directeur van Halte Werk.
 

Persoonlijke digitale omgeving

Irene Makelaar: "De nieuwe optie in de menubalk van de website van Halte Werk lijkt een kleine verandering. De knop ‘Mijn Halte Werk’ opent een persoonlijke digitale omgeving. Daar heeft de klant direct inzicht in welke gegevens bij een overheidsorganisatie als Halte Werk geregistreerd staan. Ook kunnen zij snel wijzigingen vanuit huis via internet doorgeven. Zij krijgen daar ook meteen een bevestigingsmail van. Een klant is zelf verantwoordelijk om de juiste gegevens aan te leveren. Daardoor verwachten we dat mensen veel meer bewust zijn van hun eigen situatie en meer de regie pakken. Het is ook klantvriendelijker," vervolgt de directeur. "Een bezoek aan Halte Werk is niet altijd meer nodig. Bovendien hebben onze klantmanagers, door een vermindering van administratieve taken, meer tijd om een dieper gesprek te voeren over de situatie van de klant. De verandering is dus eigenlijk best heel groot," concludeert zij.
 

Extra service

Wethouder Konijn: "Digitaal kan de klant online zaken doen. Mensen zonder computer of mensen die digitale hulp zoeken kunnen in de bibliotheek terecht. En onze klanten zijn vrij om naar het Stadskantoor te komen, of telefonisch contact te zoeken. Mijn Halte Werk is een extra service die de klant een beter inzicht geeft en 24 uur per dag te gebruiken is. Doordat Mijn Halte Werk alleen benaderbaar is via een DigiD-nummer, is de veiligheid gewaarborgd."
 

Eerste intergemeentelijke dienst

Mijn Halte Werk sluit aan bij bestaande digitale ontwikkelingen buiten Halte Werk zoals Belastingdienst en e-formulieren. Het is ook een logisch vervolg op de digitale snelbalie van Halte Werk voor de afhandeling van aanvragen voor bijzondere bijstand. Ook de snelbalie is een onderdeel van de website www.haltewerk.nl. Centric, een gerenommeerde dienstverlener in software, is ontwikkelaar van Mijn uitkering, een onderdeel van Mijn Halte Werk. Halte Werk is de eerste intergemeentelijke dienst die deze module inzet. Eenvoud in gebruik stond voorop bij de totstandkoming. Makelaar: "We hebben klanten betrokken bij het testen en de dienst, mede op basis van hun ervaringen, vormgegeven. Andere gemeenten zijn zeer geïnteresseerd in de ontwikkeling bij Halte Werk en zij volgen hoe de organisatie de module verder uitbreidt in de komende maanden."