Afspraken tussen u en gemeente Langedijk

De gemeente is er voor u: inwoner of ondernemer van Langedijk. We willen u dan ook zo goed mogelijk van dienst zijn. Op deze pagina leest u wat u van ons kunt verwachten, bijvoorbeeld wanneer u contact met ons opneemt.

Onze dienstverlening

  • Wij zetten ons in voor een zorgvuldige, fatsoenlijke en vraaggerichte dienstverlening. Dat betekent dat u altijd vriendelijk en correct te woord wordt gestaan. Ook als de boodschap minder positief is.
  • Omdat we ons werk in de eerste plaats voor u doen, vragen wij u regelmatig wat u van onze dienstverlening vindt door middel van een klanttevredenheidsonderzoek. Ook buiten dit onderzoek staan wij open voor uw suggesties. Wij horen graag waar het volgens u beter kan.
  • Wanneer u niet tevreden bent over ons, kunt u een klacht indienen. Wij nemen binnen vijf werkdagen contact met u op, om samen met u te zoeken naar een goede oplossing.
  • Wij beloven niet meer dan wij kunnen nakomen, wij maken afspraken en houden ons eraan.
  • Mocht het ons niet lukken een afspraak na te komen dan nemen wij binnen de afgesproken tijd contact met u op.
  • De gemeente werkt op afspraak. U maakt een afspraak op het moment dat u het beste uitkomt. Wij weten wie u bent en waarvoor u komt. Zo kunnen wij alvast uw dossier of de benodigde papieren voorbereiden. U bent sneller klaar en het helpt ons om efficiënter te werken.
  • U maakt een afspraak via onze website of u belt om een afspraak te maken.
     

Digitaal loket

Op onze website geven wij informatie over onze producten en diensten. U kunt deze ook steeds vaker direct aanvragen. Zo regelt u uw zaken met de gemeente op een moment dat u het beste uitkomt. Komt u er niet uit of wordt uw product nog niet digitaal aangeboden dan maakt u via de website eenvoudig een afspraak voor een bezoek aan de balie. Opmerkingen en meldingen over het openbaar gebied geeft u eenvoudig door via de website (Melding Openbare Ruimte). Wij lossen uw melding binnen vijf werkdagen op of nemen binnen die tijd contact met u op over de oplossing.
 

Bezoek aan gemeentehuis op afspraak

Op het gemeentehuis zitten onze medewerkers voor u klaar. U kunt bij hen terecht met uw vragen of opmerkingen, maar natuurlijk ook voor een paspoort, een vergunning, een uittreksel uit het bevolkingsregister of de aangifte van de geboorte van uw kind. We vragen u om voor uw bezoek aan het gemeentehuis een afspraak te maken. Via onze website kunt u direct online een afspraak maken. Heeft u geen internet? Dan kunt u ook telefonisch een afspraak maken via ons klantcontactcentrum (KCC), tel. 0226 – 33 44 33. Wanneer u voor de balie komt, hoeft u niet langer dan vijf minuten te wachten voor u geholpen wordt. Waar u ook voor komt, wij benaderen u altijd vriendelijk en correct. Wij luisteren naar wat u te vertellen heeft en geven u duidelijk advies. Heeft u behoefte aan wat meer privacy? Dan kan het gesprek in een spreekkamer plaatsvinden. Afhalen van bij de balie aangevraagde documenten die klaar zijn, doet u zonder afspraak. U kunt daarvoor tijdens de algemene openingstijden van het gemeentehuis terecht bij de receptiebalie in de hal. Wij maken het u zo makkelijk mogelijk. Bijvoorbeeld bij verloop van uw reisdocument. Minimaal een maand voor het verloop krijgt u een seintje van ons, om u er aan te helpen herinneren dat u een nieuw reisdocument moet aanvragen. Zo komt u niet voor verrassingen te staan op het moment dat u op reis gaat. Bij het ophalen van een eerder aangevraagd paspoort of rijbewijs hoeft u bovendien nooit langer dan vijf minuten te wachten. Voor uittreksels uit het bevolkingsregister, garantverklaringen en de eigen verklaring voor de medische keuring voor het rijbewijs geldt zelfs: klaar terwijl u wacht. Mits u natuurlijk zelf alle benodigde papieren hiervoor bij de hand heeft.
 

Telefonisch contact

Als u telefonisch contact zoekt via 0226 - 33 44 33, dan gaat de telefoon nooit meer dan vier keer over voordat u een medewerker te spreken krijgt. Als wij u doorverbinden met een collega, dan kondigen we u eerst aan en vertellen we aan onze collega waar u voor belt. U hoeft dus niet twee keer te vertellen waar u voor belt. Als wij u niet kunnen doorverbinden met de juiste persoon, belt deze medewerker u binnen een werkdag of op een ander afgesproken tijdstip terug. Via telefoonnummer 0226 - 33 44 33 kunt u bij ons ook terecht met al uw opmerkingen en meldingen over het openbaar gebied en voor vragen over huisvuil en grofvuil. Wij lossen uw melding binnen vijf werkdagen op of nemen binnen die tijd contact met u op over de oplossing.
 

Behandeling van uw brief

U kunt gebruikmaken van het contactformulier of een brief sturen naar ons postadres. Wanneer u ons een brief stuurt, krijgt u binnen vijf werkdagen na ontvangst van uw brief een ontvangstbevestiging van ons waarin u de naam van uw contactpersoon, zijn of haar telefoonnummer en de verwachte beantwoordingstermijn vindt. Binnen maximaal acht weken krijgt u antwoord op uw brief, mits de wet niet anders voorschrijft.